سیستم نجات اضطراری آسانسور چیست؟

تصور کنید آسانسوری در حال حرکت است ناگهان به علت نوسان برق مابین طبقات برق آسانسور قطع می‌گردد. در این حالت کابین آسانسور کاملا تاریک می‌شود لذا روشنایی کابین به روشنایی اضطراری که دارد محدود می‌شود. بنابراین مسافرین آسانسور زنگ اضطرار را به صدا در می‌آورند تا دیگران از وضعیت آنها آگاه شوند.
در زمانهای گذشته جهت فعال نمودن سیستم نجات اضطراری آسانسور باید یک فرد آموزش دیده داخل موتورخانه آسانسور حضور پیدا می کرد. تا به روش سنتی این مشکلات را مرتفع می‌نمود. در این شرایط فرد متخصص با رعایت نکات ایمنی، ترمز مکانیکی آسانسور را از طریق اهرم باز می‌کند سپس با چرخاندن چرخ دستی، کابین آسانسور را به سمت سطح طبقه مورد نظر حرکت می‌داد.
اگر متخصص ماهر در چنین موقعیتی حضور نداشته باشد یا نور فضا کم باشد عملیات به کندی صورت می‌گیر، فرآیند زمانبر می‌گردد. این موضوع داخل سازه‌ها همچنین بناهایی که تردد کمتری دارد یا تقریبا خالی از سکنه باشد می‌تواند یک چالش نگران کننده‌ای بوجود آورد.
بنابراین نجات افرادی که داخل آسانسور محبوس شده‌اند به عوامل متعددی بستگی دارد و ممکن است مسافرین تا ساعت‌ها داخل کابین گرفتار باشند.
سیستم نجات اضطراری یکی از وظایف مهم همچنین اصلی در هر بالابر را بر عهده دارد. در صورتیکه این قطعه دچار آسیب شده باشد جان مسافرین به خطر می‌افتد بنابراین  هنگام خرید سیستم نجات اضطراری آسانسور باید بسیار دقت نمایید.

سیستم نجات اضطراری آسانسور (UPS)

با پیشرفت فناوری و تکنولوژی در صنعت آسانسور سازی هنگام قطع برق آسانسور با استفاده از انرژی که در باتری ذخیره شده است کابین به نزدیکترین طبقه هدایت سپس درب کابین باز می گردد. لذا افراد به هیچ وجه در داخل آن حبس نمی شوند. سیستم نجات اضطراری آسانسور (UPS) طوری طراحی شده است که زمانیکه برق قطع می‌گردد پیغام‌های جهت حفظ آرامش مسافرین پخش می شود. با رعایت نکات ایمنی آسانسور را به حرکت در می‌آورد و به طبقه مورد نظر رسانده سپس درب باز می‌گردد نهایتا افراد داخل کابین آزاد می‌شوند. در این زمان برد کنترلر با بررسی شرایط فرامین لازم را برای عملیات نجات به درایور موتور، ترمز مکانیکی، درب آسانسور صادر می نماید.
تعبیه نمودن این سیستم با استفاده از تغذیه باطری ولتاژ مدار ایمنی بوجود می‌آید سپس بعد از اطمینان از بسته بودن درب کابین فرمان باز شدن ترمز صادر و موتور با سرعت کند شروع به حرکت می‌کند. این مرحله در مدت زمان کوتاهی جهتی که انرژی کمتری نیاز دارد انتخاب می‌گردد سپس کابین به حرکت ادامه خود ادامه می‌دهد تا به طبقه مورد نظر برسد. با فعال شدن سنسور توقف دستور بسته شدن ترمز صادر می‌شود بعد از آنکه توقف کامل انجام شد فرمان باز شدن درب کابین صادر می‌گردد.

در هنگام بکارگیری سیستم نجات اضطراری آسانسور باید چه نکاتی را در نظر داشته باشیم؟

  • نوع آسانسور (کششی، هیدرولیکی)
  • مدل موتور (گیربکس، گیرلس)
  • ولتاژ و جریان شیر برقی در آسانسور هیدرولیک یا بالابر می باشد.
  • ولتاژ و جریان ترمز مکانیکی
  • ولتاژ و جریان مگنت درب باز کن

نکات مهم در مورد نگهداری و استفاده از سیستم نجات اضطراری آسانسور

در هنگام انتخاب سیستم نجات اضطراری از باطری سیلد اسید (Sealed Acid) استفاده می‌گردد که این باطری اگر برای مدت طولانی در مکانی قرار گرفته باشد رفته رفته شارژ آن تمام می‌شود. لذا عمر مفید آن کاهش می‌یابد. هنگام سفارش سیستم نجات اضطراری حتما به این نکته دقت نمایید که بعد از تحویل سیستم نجات اضطراری اقدام به نصب آن کنید و باطری آن شارژ شود.
بین تحویل تابلو فرمان تا نصب آن ممکن زمانی طول بکشد که این مورد برای سیستم نجات اضطراری آسانسور کارایی ندارد. بهتر است ولتاژ باطری مورد بررسی قرار گیرد.
برای افزایش از سلامتی سیستم نجات اضطراری آسانسور بهتر است با قطع برق عملکرد آن را مورد تست قرار دهیم.

اجزای داخلی سیستم نجات اضطراری آسانسور چیست؟

سیستم نجات اضطراری آسانسور دارای اجزای زیر می‌باشد:

برد کنترل توان: این قسمت از سیستم باید انرژی لازم برای شارژ باتری داخل سیستم و توان لازم تابلو فرمان برای انجام عملیات تامین می‌نماید.
ترانس: مهیا نمودن ولتاژهای پایین تر برای استفاده از برد سیستم نجات اضطراری و شارژ باطری از وظایف ترانس می‌باشد.
باتری: انرژی مورد نیاز تابلو فرمان و موتور در زمان قطعی برق بر عهده باتری می‌باشد.
کنتاکتور: این قطعه وسیله قطع و وصل جریان برق را انجام می‌دهد.